Δευτέρα, 20 Μαΐου 2024, 00:33:16

ΑΛΛΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

AΦΙΕΡΩΜΑ "LIZZY BORDEN"

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΗΛΙΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

LIZZY BORDEN

...SHOCKING-HORROR HEAVY METAL…

 

Οι Lizzy Borden ειδικεύονται στο shocking Hard Rock και Heavy Metal, το μουσικό δηλαδή ύφος που προήλθε από καλλιτέχνες όπως ο Alice Cooper και οι KISS. Το μουσικό σχήμα πήρε τ’ όνομα του από την περιβόητη Lizzie Borden, μια γυναίκα που κατηγορήθηκε και στην συνέχεια απαλλάχθηκε για δύο δολοφονίες στα τέλη του 19ου αιώνα.

Δεν υπάρχει περίπτωση να έχει κάποιος ξεκινήσει το ταξίδι του στον μοναδικό και μαγικό κόσμο του Heavy Metal κάπου στην δεκαετία του ’80 και να του έχουν ξεφύγει ή να μην έχει ακούσει έστω και ένα τραγούδι των Lizzy Borden, αν όμως παρεμπιπτόντως συμβαίνει κάτι τέτοιο, άπλα μην συνεχίσετε σας παρακαλώ άλλο την ανάγνωση αυτού του άρθρου, προφανώς βρίσκεστε σε λάθος site…

Στον απόηχο της ανόδου των Mötley Crüe το 1983 με το πλέον κλασικό δίσκο τους “Shout At The Devil”, ένας αμέτρητος αριθμός συγκροτημάτων με ανάλογο θεατρικό Heavy Metal στυλ, στο Los Angeles προσπαθούν να κάνουν καριέρα στην Heavy Metal κοινότητα συμπεριλαμβανομένων και των Lizzy Borden. Οι Lizzy Borden είναι λοιπόν, ένα Αμερικανικό Heavy Metal group που σχηματίστηκε στο Los Angeles τον Απρίλιο του 1983, επίσης να τονίσουμε πως και το όνομα του τραγουδιστή του συγκροτήματος είναι Lizzy Borden. Όπως πχ και οι Alice Cooper έτσι και οι Lizzy Borden έχουν τραγουδιστή που μοιράζετε το ίδιο όνομα με το συγκρότημα.

Η πρώτη σύνθεση του group ήταν ο τραγουδιστής Lizzy Borden, ο Joey Scott Harges (drums, αδελφός του Lizzy), ο Mike Kenny (bass) και ο κιθαρίστας Tony Matuzak, αρχικά τους δίνετε η δυνατότητα να συμμετάσχουν με ένα τραγούδι στη συλλογή “Metal Massacre IV” της Metal Blade, ενώ ηχογράφησαν και ένα demo την ίδια χρονιά για προωθητικούς κυρίως σκοπούς.
Στους Lizzy Borden προτείνει δισκογραφικό συμβόλαιο το αφεντικό της Metal Blade (Brian Slagel), με δεύτερο κιθαρίστα λοιπόν τον Gene Allen και αντικαταστατή του παλιού μπασίστα με τον Mike Davis, το συγκρότημα ολοκληρώθηκε και αμέσως μετά μπαίνει στο studio και ηχογραφεί το πρώτο τους EP, το εκπληκτικό “Give ’Em The Axe”, που μεταξύ άλλων περιέχει μια μοναδική διασκευή στο “Long Live Rock ‘N’ Roll” των Rainbow.
Όταν κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1984 το mini album των Lizzy Borden, αμέσως έγινε φανερό ότι τα διπλά κιθαριστικά μέρη ακούγονταν ίσως υπερβολικά σαν Iron Maiden, ενώ η φωνή του Lizzy βρισκόταν κάπου ανάμεσα στον Bruce Dickinson (Iron Maiden) και τον Geoff Tate (Queensryche), ενώ μουσικά κινούνταν κάπου ανάμεσα σε Mötley Crüe, Twisted Sister, Iron Maiden και Judas Priest.

Μετά από πολλές συναυλίες στην δυτική ακτή, το συγκρότημα με την ίδια σύνθεση κυκλοφόρησε το πρώτο του ολοκληρωμένο full studio δίσκο τον Ιούνιο του 1985 το “Love You To Pieces”. Παρέμειναν όμως οι κιθάρες στο στυλ των Maiden αλλά το σχήμα εντυπωσίασε μέσω μερικών εξαιρετικών συνθέσεων, με μια καλή ισορροπία μεταξύ Hard Rock και μελωδικού στοιχείου. Όλες οι κριτικές ήταν διθυραμβικές και ομόφωνα ανακήρυξαν τους Lizzy Borden ως ένα σημαντικό συναυλιακό συγκρότημα, συγκρίνοντας τους με τους KISS. Όσο για τον ίδιο τον Lizzy, απέδειξε πόσο μεγάλος τραγουδιστής είναι, αλλά και πόσο ζει για αυτό που κάνει πάνω στη σκηνή, ακόμη και σήμερα 33 χρόνια περίπου μετά, είναι το ίδιο ενεργητικός και ευρηματικός, ένας πραγματικά απίστευτος frontman και showman. Μετά την κυκλοφορία του πρώτου full album, τη θέση του κιθαρίστα Tony Matuzak πήρε ο Alex Nelson. Με τη νέα σύνθεση το σχήμα, ολοκλήρωσε ένα σύνολο ηχογραφήσεων και video λήψεων την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου του 1985, το live album και video έχουν το τίτλο “The Murderess Metal Road Show”. Αυτό το διπλό album που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1986, είχε αρκετές καλές στιγμές, αλλά και οι δύο studio ηχογραφήσεις και η διασκευή του “Live And Let Die” των Wings, το κάνουν ν’ αξίζει, ενώ το video είναι το γνωστό μοναδικό θεατρικό οπτικοποιημένο show του Lizzy, που βέβαια χρωστάει πάρα πολλά στις κλασικές δοκιμασμένες ιδέες, ένα κράμα δηλαδή μεταξύ Alice Cooper και KISS. Τον Σεπτέμβριο του 1986 ένα επόμενο studio album βγήκε στα ράφια των δισκοπωλείων το “Menace To Society”, ακολούθησε τη συνηθισμένη μουσική προσέγγιση και κατεύθυνση, αλλά το συγκρότημα φαίνεται κάπως πιο προσγειωμένο, όσον αφορά το image του. Ήταν το πιο επιτυχημένο εμπορικά album των Lizzy Borden, αφού ανέβηκε στ’ Αμερικανικά charts, μια προγραμματισμένη περιοδεία με τους Saxon αναβλήθηκε, αλλά ένα τραγούδι τους στο soundtrack της ταινίας “Black Rose” μετρίασε κάπως την ατυχία της περιοδείας.

Τον Μάιο του 1987 κυκλοφόρησε το mini album “Terror Rising” με πέντε δικά τους τραγούδια και νέο look, οι διασκευές του “White Rabbit” των Jefferson Airplane και του “Don’t Touch Me There” των Tubes προκάλεσαν αν μη τι άλλο εντύπωση. Υπήρχε επίσης και ένα ντουέτο με την τραγουδίστρια Betsy (Bitch), ενώ συμμετέχει σε αυτό το EP και ο μπασίστας Joe Vera των Armored Saint. Δυστυχώς ο κιθαρίστας Alex Nelson αποχωρεί και αντικαθίσταστε από τον Jesse Holmes, έτσι οι Lizzy Borden μπορούν να προχωρήσουν σε ένα πιο εμπορικό δίσκο, όταν κυκλοφόρησε το επόμενο studio album τον Αύγουστο του 1987 το “Visual Lies”, οι προοπτικές επιτυχίας ήταν αισιόδοξες. Η καταπληκτική παραγωγή από τον Max Norman, τα πιο προσιτά τραγούδια, το νέο κατασταλμένο image και η επιτυχία του προηγούμενου album, δημιούργησαν προσδοκίες για ένα χρυσό δίσκο. Όμως απογοητεύθηκαν όταν δεν ήρθε η αναμενόμενη επιτυχία και σαν να μην έφτανε αυτό, ακυρώθηκε και μια περιοδεία με τον Alice Cooper. Εκείνο το καλοκαίρι του 1987 οι Lizzy Borden έπαιξαν ζωντανά στο Reading festival στην Αγγλία, αλλά η υποδοχή που τους έγινε από το Metal κοινό ήταν μάλλον κάπως ψυχρή.

Στις αρχές του 1988 ο Lizzy ξαφνικά εδίωξε τους δύο καθαριστές Jesse Holmes και Gene Allen, συμφώνα με τον ίδιο τον Lizzy τα προβλήματα εγωισμού και η έλλειψη έμπνευσης στη διαδικασία σύνθεσης του επομένου δίσκου, ήταν οι λόγοι γι’ αυτό το χωρισμό. Μια εμφάνιση στην ταινία “The Decline Of Western Civilization” ήταν ο τελευταίος αποχαιρετισμός στο παλιό σχήμα αλλά και στο παλιό image των Lizzy Borden, στο ομώνυμο soundtrack της ταινίας το συγκρότημα διασκευάζει την μεγάλη επιτυχία “Born To Be Wild” των Steppenwolf, σε μια ομολογούμενος σκληρή Metal εκδοχή. Το νέο σχήμα παρουσιάστηκε σε ζωντανή εμφάνιση στο “Country Club” του LA και αποτελείτο εκτός από τους αδελφούς Harges, από το κιθαρίστα Ron Cerito και τον Mike Davis στο μπάσο. Το επόμενο studio album των Lizzy Borden κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 1989 και ήταν το μοναδικό “Master Of Disguise”, ένας εκπληκτικά καταπληκτικός θεατρικός Hard Rock δίσκος με πολλά διαφορετικά εμπνευσμένα μουσικά στυλ και αρκετά πλούσια ενορχήστρωση. Συγκεκριμένη σύνθεση σ’ αυτό το δίσκο δεν υπάρχει, εμφανίζονται πολλοί μουσικοί όπως οι David Michael Phillips, Elliot Solomon και Ronnie Jude στις κιθάρες, Mike Davis, Brian Perry και Joey Vera στο μπάσο. Αν και ο δίσκος ήταν απρόσμενα εκπληκτικά καλός, δεν υπήρχε η ανάλογη συνέχεια και κάπου στις αρχές των 90’s οι Lizzy Borden διαλύονται, προσωρινά, όπως αποδείχτηκε.

Έτσι τον Οκτώβριο του 2000 από το πουθενά, είχαμε την επάνοδο των Lizzy Borden με ένα τρομερό studio album το “Deal With The Devil”, ένα δίσκο που μας γύρισε πίσω στις παλιές 80’s καλές ημέρες του συγκροτήματος. Αρκετά ήταν τα μέλη στη νέα αυτή ανανεωμένη σύνθεση όπως οι Alex Nelson, Louis Cyphre, Dan Fitzgerald, David Michael Philips και Joe Steals στις κιθάρες, Marten Andersson, Mike Davis και Joey Vera στο μπάσο. Επίσης σ’ αυτόν το δίσκο υπάρχει και μια όμορφη διασκευή στο τραγούδι "Generation Landslide" του Alice Cooper. Το 2004 ο Lizzy Borden δημιουργεί ένα αρκετά καλό μουσικό project τους Starwood με την εξής σύνθεση Lizzy, Joey Scott, Marten Andersson και Joe Steals, κυκλοφορούν τον Ιούλιο το όμορφο και αρκετά επηρεασμένο από το 70’s Hard Rock δίσκο, “If It Ain’t Broke, Break It”.

Το σχήμα διαλύθηκε προσωρινά το 2004 μετά τον θάνατο του κιθαρίστα Alex Nelson, αλλά εμφανίστηκε ξανά πάλι το 2006. Με νέο κιθαρίστα τον Ira Black τον Οκτώβριο του 2008 το σχήμα κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο το νέο του album, το “Appointment With Death” που περιλαμβάνει guest εμφανίσεις όπως George Lynch (Dokken, Lynch Mob), Dave Meniketti (Y&T) και Corey Beaulieu (Trivium) μεταξύ άλλων. Το “Appointment With Death” ήταν και αυτός ένας πολύ καλός δίσκος που μας εξέπληξε ευχάριστα, τελικά οι Lizzy Borden ήρθαν ξανά στα Heavy Metal μουσικά δρώμενα με εκπληκτικούς δίσκους, ας ελπίσουμε να συνεχίσουν έτσι δυνατά και στο μέλλον. Οι Lizzy Borden αν μη τι άλλο έκαναν ένα μεγάλο comeback, που τόσο το είχαμε ανάγκη όλοι εμείς οι οπαδοί τους, όποιος δεν τους έχει δει ζωντανά χάνει πολλά, κάντε μια χάρη στον αυτό σας και όταν έρθουν κάποια στιγμή ξανά πάλι στη χώρα μας για κάποιο live, να τους δείτε να μη το αμελήσετε. Όσα χρόνια και αν περάσουν, δεν θα σταματήσω να υποστηρίζω πως αυτό το group αποτελεί τον ορισμό του καθαρόαιμου Heavy Metal και αντιπροσωπευτικότερου δείγμα του, από την άλλη άκρη του Ατλαντικού. Ο Lizzy με το θρυλικό του τσεκούρι ως σήμα κατατεθέν, δείχνει τις άγριες προθέσεις του συγκροτήματος, ένας απίστευτος καταιγισμός επιθετικών riffs και αχαλίνωτου μεταλλικού πάθους εξαπολύονται μονομιάς και το ένα μουσικό δισκογραφικό αριστούργημα διαδέχεται το άλλο.

 

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ LIZZY BORDEN

Give 'Em The Αxe [1984]
Love You To Pieces [1985]
The Murderess Metal Road Show, Live [1985]
Menace To Society [1986]
Terror Rising [1987]
Visual Lies [1987]
Master Of Disguise [1989]
Deal With The Devil [2000]
Appointment With Death [2008]

 

TRIVIA…
Ο Lizzy πριν από τους Lizzy Borden τραγουδούσε για ένα σχήμα που ονομαζόταν Avalanche. Οι Lizzy Borden έχουν ανέβει τέσσερις φορές στα charts στο top100 στις ΗΠΑ, ενώ ήταν Ν.2 στη λίστα τις PMRC ως το πιο επικίνδυνο Hard Rock συγκρότημα στον κόσμο, για την νεολαία… γελάσαμε και πάλι.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Λίγα στοιχεία όμως τώρα και για την πραγματική Lizzie Borden… η Lizzie Andrew Borden, γεννήθηκε στις 19 Ιουλίου του 1860 και πέθανε την 1 Ιουνίου του 1927. Στις 4 Αυγούστου του 1892, στο Fall River, της Μασαχουσέτης (USA), η Lizzie συνελήφθει για τη δολοφονία του πατέρα της και της θετής μητέρας της, φέρετε ότι τους σκότωσε και τους δύο με ένα τσεκούρι. Η θετή της μητέρα Abby Borden είχε 19 χτυπήματα, ενώ ο πατέρας της Andrew Borden 11 χτυπήματα, τα χτυπήματα ήταν αρκετά φρικιαστικά, επικεντρώθηκαν κυρίως στο κεφάλι καταστρέφοντας μεγάλο μέρος του προσώπου τους. Η έλλειψη ιατροδικαστικών στοιχείων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην δικαστική υπόθεση. Σε μια εποχή που οι γυναίκες θεωρούνταν το "αδύναμο" φύλο και οι γυναίκες δολοφόνοι ήταν σχεδόν κάτι ανήκουστο, η δίκη της Lizzie έκανε κυριολεκτικά πάταγο μέσα από τον τότε έντυπο τύπο. Επισήμως, η υπόθεση παραμένει ακόμη και σήμερα άλυτη μετά από 124 χρόνια. Στις 20 Ιουνίου του 1893, όμως η Lizzie αθωώθηκε από το δικαστήριο, για τους δύο αυτούς φόνους, αλλά έζησε το υπόλοιπο της ζωή της στη γενέτειρα της μέχρι το θάνατο της το 1927, σε κατοίκων περιορισμό.

 

Kείμενο: Για το Southern-Rock.GR (Ηλίας Κωστόπουλος).